Topbedrijven in de hightechsector schreeuwen om talent. “We hebben simpelweg niet genoeg technisch specialisten om innovatieve projecten uit te voeren”, waarschuwt Marc Overton, Managing Director EuroNorth bij Dassault Systèmes. Hij ziet maar één oplossing: “De manier waarop organisaties opereren en innoveren, moet fundamenteel veranderen.”
Volgens TNO zal tegen 2040 de helft van de omzet in de hightechsector afkomstig zijn uit nieuw te bouwen waardeketens. Opkomende technologieën spelen daarin een centrale rol. Denk dan aan kunstmatige intelligentie (AI), fotonica, lasersatellietcommunicatie en nanotechnologie, die samen zorgen voor geheel nieuwe, mensgerichte ervaringen.
Die focus op innovatie en vernieuwing is volgens Overton hard nodig om te kunnen concurreren met landen zoals China, waar innovatieve producten sneller en goedkoper op de markt komen. “Gesprekken over innovatie eindigen echter al snel in discussies over skills. Hoe ontwikkel ik de juiste vaardigheden en schaal ik het personeelsbestand op?”
Einde maken aan silo’s
Een oplossing voor het gebrek aan vaardigheden is het omscholen van medewerkers en het aanvullen van de talentenpool, bijvoorbeeld via nauwere samenwerkingen met universiteiten. Zo werkt Dassault Systèmes onder andere met de Technische Universiteit Delft samen in een Center of Excellence. Maar volgens Overton is dit niet voldoende. Bedrijven moeten ook zelf fundamenteel veranderen en transformeren naar een systeemgerichte aanpak die meer ruimte biedt voor innovatie. Dit betekent dat ze naar het geheel van hun processen en activiteiten moeten kijken als een samenhangend systeem.
Volgens Overton werken bedrijven nu nog te veel in silo’s. “Innovatie gebeurt niet meer alleen op de tekentafel. De echte veranderingen vinden plaats in de dagelijkse gang van zaken. Ontwerpers moeten nu met echte, actuele data werken om producten continu te verbeteren. Dit vraagt om een heel andere aanpak en mindset, waarbij technologie en data de drijvende krachten zijn.”
Overton noemt Ericsson als voorbeeld. De Zweedse fabrikant van telecommunicatieapparatuur gebruikt het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes als basis voor zijn proces van digitale transformatie. Door productmanagement en R&D te integreren in één digitale omgeving kunnen de verschillende afdelingen binnen Ericsson in realtime met elkaar samenwerken. Dit versnelt de introductie van nieuwe producten en diensten aanzienlijk, terwijl de kosten dalen. Het 3DEXPERIENCE-platform helpt Ericsson efficiënter te werken en de complexiteit van R&D en productontwikkeling te verminderen.
Innoveren in de virtuele wereld
“We zijn geëvolueerd van het simpelweg met elkaar verbinden van machines naar het benutten van de data die deze machines genereren. Dat verandert de manier waarop we werken ingrijpend. Zeker in combinatie met technologieën als augmented reality, virtual reality en kunstmatige intelligentie. Hiermee kunnen we onze wereld op een nieuwe manier visualiseren, simuleren en zelfs veranderen.”
“Het is verbazingwekkend dat we bijzonder complexe platforms, zoals gevechtsvliegtuigen, in de virtuele wereld kunnen certificeren nog voordat we het staal snijden voor de productie”, besluit Overton. “In een virtual twin kunnen we zelfs modelleren hoe we materialen uiteindelijk weer kunnen hergebruiken in plaats van ze weg te gooien. Innovatie moet ook duurzaam zijn. We moeten naar een duurzame economie die meer geeft dan neemt.”